MAHATHIR 'GOYANG' TAWARAN BN UNTUK SABAH DAN SARAWAK

Barangkali berasa terancam dengan tawaran manifesto Barisan Nasional (BN) untuk Sabah dan Sarawak, Tun Dr Mahathir Mohamad terpaksa ‘u-turn’ dan mengubah manifesto Pakatan Harapan (PH).
Akhirnya, Pengerusi PH itu terpaksa mengumumkan tawaran buat Sabah dan Sarawak dengan menciplak apa yang telah dilakukan dan ditawar BN.
Menarik lagi, bekas Perdana Menteri itu juga sedia mengkaji semula perjanjian Malaysia 1963, sedangkan selama 22 tahun menerajui negara ia bukan agenda diberi perhatian Mahathir.
Melalui satu sidang video yang disiarakan secara langsung di Facebooknya, calon Perdana Menteri PH berusia 93 tahun turut berjanji akan meningkatkan royalti petroleum bagi dua negeri itu.
“Saya yakin PH boleh memperbaiki keadaan dalam manifesto PH, kita akan tubuh jawatankuasa khas Kabinet dari semenanjung Sabah dan Sarawak bagi mengkaji perjanjian malaysia 1963.
“Selain itu kita juga akan meningkat infrastruktur seperti jalan raya dan lebuh raya selain 30 peratus belanjawan tahunan kepada Sabah dan Sarawak dengan tumpuan kepada menyiapkan lebuh raya Pan Borneo,” katanya.

Comments