Politik Wang masih subur dalam Umno


Tiga Ketua Sayap parti Umno yang baru....
Apakah usaha Umno untuk menghapuskan rasuah dalam parti itu akan tercapai...

Setelah tiga pemilihan sayap parti itu berlaku semalam, banyak perkara yang sudah diduga dan juga diluar jangkaan berlaku. Ada pemimpin yang mendapat pencalon paling rendah pada pemilihan peringkat bahagian tetapi berjaya mencapai kemenangan.

Namun, ada juga calon yang mendapat pencalonan tertinggi daripada bahagian serta mempunyai imej bersih, bebas daripada politik wang, namun mendapat undi paling rendah daripada perwakilan.

Apa yang sudah berlaku, benarkah situasi ini membuktikan Umno sudah bersih daripada politik wang ataupun rasuah...hairan bin ajaib.

Apa pun selagi "jerung" yang sudah disabitkan serta terbukti bersalah terlibat dengan politik wang dibenarkan bertanding dan menang jawatan yang ditandinginya, maka sudah tentu rasuah untuk membeli undi perwakilan tetap berlaku.
walaupun tidak memberi wang, namun undi perwakilan boleh dibeli dengan memberi tender atau sebagainya.
Malah, apa yang perlu dipertikaikan, kenapa ada keputusan "double standard" daripada Lembaga Disiplin Umno, terhadap pemimpin yang melakukan kesalahan politik wang.

Ada pemimpin tidak dibenarkan bertanding dan ada juga pemimpin buat kesilapan yang sama tetapi dibenarkan bertanding. Benarkah Lembaga Disiplin Umno telus?

Apa yang pasti barah dalam Umno semakin merebak...golongan muda akan meninggalkan parti ini dan tidak mustahil Umno berkubur pada pilihan raya umum akan datang.



Comments