Golongan berpendidikan agama wajar diberi tempat



RANTAU PANJANG: Pemimpin Umno yang mempunyai latar belakang pendidikan agama wajar diberi peluang menduduki kerusi penting dalam Pergerakan Pemuda Umno, pada pemilihan parti itu Mac depan.
Ketua Pergerakan Pemuda Umno bahagian Rantau Panjang, Mohd Afandi Yusoff, berkata golongan yang berpendidikan dari Timur Tengah perlu berada dalam sayap itu bagi memastikan kesinambungan perjuangan tokoh agama terdahulu.
"Pemuda sememangnya turut ditunjangi golongan ini sebelum ini, sekarang kita mempunyai beberapa orang tokoh agama dalam Pergerakan Pemuda Umno, seperti bekas Imam Masjid Negara, Datuk Pirdaus Ismail dan golongan ini perlu terus berada didalam sayap ini.
"Oleh itu pemilihan parti Mac depan menjadi medan penting bagi memastikan pemimpin berpendidikan agama turut serta membantu Pemuda. Oleh itu perwakilan perlu membuat pilihan bijak supaya Pemuda Umno tidak ketandusan golongan seperti ini," katanya ketika ditemui di sini semalam.
Beliau yang turut menawarkan diri bagi bertanding jawatan Exco Pemuda Umno, sehingga kini mendapat 50 pencalonan daripada 132 bahagian bagi melayakkannya bertanding jawatan itu. Namun keputusan rasmi kesemua 191 bahagian belum dapat ditentukan lagi.
Mohd Afandi berkata, Pemuda perlu melakukan perubahan selaras dengan peralihan kempimpinan negara, perubahan juga penting bagi memastikan golongan muda di negara ini terus bersama Pergerakan Pemuda Umno.
Katanya, pemimpin Umno perlu lebih sensitif dan responsif terutamnya isu yang berkaitan tentang Agama Islam dan Ketuanan Melayu, selain tidak membiarkan pembangkang menggunakan perkara itu bagi mengaburi dan meraih perhatian daripada rakyat.
"Kita tidak boleh membiarkan pembangkang menjadi hero kononya mereka adalah pembela kepada bangsa Melayu dan Agama Islam. Pemimpin Umno perlu lebih peka dan lantang dalam memperjuangkan isu berkaitan agama dan ketuanan Melayu daripada dicabuli pembangkang.
"Saya berterima kasih kepada bahagian yang memberi kepercayaan kepada saya dengan mencalonkan bertanding jawatan Exco Pemuda. Keyakinan dan hasrat mereka akan saya perjuangkan dan terjemahkan dengan sebaik mungkin,"katanya.
Beliau yang terus mempertahankan jawatan Ketua Pergerakan Pemuda Umno bahagian Rantau Panjang, kini sedang merancang untuk menyatukan kembali ahli Umno terutamanya pemuda kawasan itu, bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Comments