Jangan cepat melatah...

Oleh: Budak Baru

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz, menyanggah cadangan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abdin, supaya Umno menubuhkan majlis Ulama Umno, dengan menyifatkan Umno bukan sebuah parti Islam tulen berbanding Pas.(Harakah 16 Oktober 2008, Backpage)
Siapa Nik Aziz untuk menetukan Islam ataupun tidak sebuah parti itu, apakah Pas yang hari ini megah melaungkan slogan "Membangun Bersama Islam", namun tidak melaksanakan dasar Islam seperti mana tuntutanNya layak menggelarkan diri merak Islam tulen.
Malah, sebelum ini Menteri Besar Kelantan, dalam ceramahnya selalu menasihatkan orang ramai supaya jangan ada prasangka sesama Islam, namun beliau sendiri tidak mahu "bermubahalah" dengan Umno yang ahlinya adalah Islam.
Apakah Nik Aziz ibarat "ketam" yang mengajar anaknya berjalan betul? ataupun beliau sudah yakin cita-citanya untuk ke Putrajaya dengan Anwar Ibrahim sudah pasti? Mengapa perlu ada tentangan terhadap kebaikkan yang ingin dilakukann sekiranya beliau benar "ulamak" Islam sejati.
Aapakah hanya Pas sahaja yang Islam, parti lain dan orang lain tidak Islam, bagaimana di negara Islam yang tidak mempunyai parti Pas, adakah mereka sudah terkeluar dari Islam...
Tok Guru, jangan cepat melatah, jangan mudah bangga dengan kejayaan yang baru dikecapi, kerana mempertahankan kemenangan bukanlah sesuatu yang mudah...bersyukurlah dengan nikmat Allah, kita hidup bukan untuk menongkat langit.

Comments